Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

söndag 27 november 2011

~ saffranspannkaka ~

Ville bara smyga in och önska en trevlig första advent och dela med mig ett super lätt saffranspannkake recept... så gott blev de.. ♥ Jag gjorde halv sats och de blev 4 portionsformar med härligt doftande saffranspannkaka...







Till ca 8 portioner behöver du:
1 dl sötmandel2 pkt saffran (à 0,5 g)3 msk socker1 krm vaniljpulver alt. ½ tsk vaniljsocker1 ½ dl vispgrädde1 l risgrynsgröt3 äggSmör eller margarin (till formen) och russin efter smak.
Så här gör du:Skålla, skala och hacka mandeln fint. Stöt saffranet fint i en mortel tillsammans med sockret och vaniljpulvret/sockret. Rör ut kryddblandningen i grädden och häll sedan detta i gröten.Vispa äggen lätt och tillsätt dem i gröten. Tillsätt även den finhackade mandeln. Smörj en ugnssäker form och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 225° i 35-40 minuter. Täck med folie mot slutet om pannkakan börjar bli bränd.Servera ljummen med vispad grädde och sylt.




Kram Linda


3 kommentarer:

Jenny sa...

Så gott det ser ut, jag gillar det mycket, mycket, men jag gör det inte själv, utan jag äter det på Gotland, och där är man ju inte så ofta... :(
Kanske ska ta och överraska mamma nån gång, hon är därifrån ;)Hon flyttade därifrån när hon var liten.
Alltid underbara bilder här hos dig, ha det gott, kram Jenny

Vitt hus med svarta knutar sa...

Igår sparade jag ner ett recept på saffransbröd. Jag har en mapp på datorn där jag sparar recept...såg då att jag hade recept på saffranspannkaka och tänkte just ja det skulle jag ju göra och så har du gjort ett inlägg om det=)

Hoppas att din första advent var fin...nu kommer det att rulla på i full fart...

Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Mmm..sååå gott!

Kram annica