Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

söndag 29 maj 2011

~ Rödbetssoppa ~




Hoppas ni haft en fin morsdag och helg... I veckan har jag haft mycke hemlagat på matsedeln... Och va lite tveksam om rödbetssoppan skulle gå hem, men de gjorde den... Sara slevade i sig för fullt.. Jag har gjort efter ett Arla recept, men sen toppat med hemgjort creme frache potatismos..




Ingredienser :
4 port 500 g färska rödbetor, 1 morot, 1 liter örtbuljong, 2 potatisar, 1 gul lök , salt, grovmalen svartpeppar



Gör så här: Börja Skala rödbetor och morot. Skär dem i bitar och koka i buljongen under lock ca 20 min. Skala potatis och lök och skär i bitar. Lägg ner dem i soppan och låt den koka ytterligare 10-15 min tills alla rotfrukter är mjuka. Späd ev med mer buljong. Servera soppan med creme frache /potatismos och bröd.




Kram kram och ha en härlig vecka




Efterfundering.. Jo när man ätit rödbetssoppa ute så brukar den va mer lila, denna blev ju röd.. Undrar om de har att göra med om man andvänt färska eller på burk? Hmm ja får nog pröva eller ? Fast de känns ju frächare med färska....

1 kommentar:

Johanna Stålros sa...

Mmm det låter gott, det måste jag prova- tack. Kram Johanna