Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

fredag 27 maj 2011

~ Stompa bröd ~






Hittade bilder från en helgfrukost förra sommaren med nygräddat stompabröd, säger bar ni måste bara smaka.. Mitt helgtips ...



Ingredienser:


* 5dl Filmjölk * 1,5 dl Ljussirap * 2tsk Fänkål * 2tsk Anis2tsk * Salt * 2tsk Bikarbonat * 1,5 L Rågsikt

Gör så här:


Byt ev ut fänkål och anis mot färdig brödkrydda (de gör jag)
Blanda alla torra ingredienser. Blanda sedan filmjölk och sirap. Knåda och rulla ut till en korv. Dela imitten, ska bli ca. 20 bröd. Kavla ut till platta bröd, gärna med en naggig kavel. Använd järnstekpanna på medelvärme för att grädda. Smörj ej panna under gräddningen.



Trevlig helg

3 kommentarer:

Liza sa...

Hej!

Mysig blogg med massa fina bilder! =)
Trevlig helg!

Mvh Liza

Anonym sa...

Tack för tipset Linda, kanske skuööe fixa det till lördagens frukost :)

Annars ska jag baka lite Leila kakor här i kväll, kika in hos mig massor av Leila tips

Ha det bät vännen, kramar

Jenny sa...

Mmmm, det ser gott och mysigt ut :)
Tack för tipset om radion, kanske det blir en så här också som sällskap till min riktiga...
Ha en skön helg, kram Jenny