Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

söndag 21 juni 2009

Digitalis purpurea...

Står de på mitt klaffbord..





Godaste potatispatèn


Passar så bra till buffè bordet eller grillat eller perfekt till picknik... Jag tycker den ska va kall och go.. Ni måste bara pröva den, så bra att göra dagen före...

*1 kg potatis av den mjöliga sorten
*2 pressade vitlöksklyftor
*1tsk rosmarin
*1 1/2 tsk salt
*1 krm svartpeppar
*2 dl riven lagrad ost
*4 ägg
*2 dl vispgrädde
*1 dl mjölk
* ca en föp. provencialkrydda (Frysdisken)
* 1 skivad rödlök

Sätt ugnen på 175 g. Skala potatisen. Blanda örter, kryddor och osten. Lägg ett smörpapper i en smörad avlång form( i bottenrutan ). Skiva potatisen i tunna skivor. Varva potatis, ostblandningen och rödlöken i formen.. Vispa ihop äggen, grädden och mjölken och häll över potatisen. Grädda i nedre delen av ugnen tills potatisen känns mjuk ca 1 tim och 15 min. Låt patèn svalna och själp upp den.. Slå in patèn i folie och förvara i kylen över natten.. Lägg upp Patèn och skär i skivor som passar er.. Jättegott till kallskuret..


I morgon säger jag skeppohoj igen och far till Tallin..
Må bäst kramar/Linda

5 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

1000 Tack för receptet kul att testa något nytt.Vad skoj att åka till Tallin.Ha det så mysigt.ha en skön kvällkramiz ~~~~RITA~~~~~.

Weißer Vintagezauber sa...

Hello Linda,
the table is so great and your cake.............mmmmhhhh fine !!!! :o)
Many greetings,
Elke.

G-STYLE sa...

Hello Linda,
it is my backgarden indeed, it's not very big but we can sit there really relaxed and I love it after all those years off seeking for the right stuff (zinc...... etc)
I really like your blog , how is your kitchen , I saw in your last post that you were painting it ?
greetings from Gea

Frida sa...

Hej vännen!
Vilket underbart bord du har fixat till.
Hoppas du får det trevligt i Tallin!
Kram Frida

Viveka i Bläckhornet sa...

Mums ...säger jag bara. Det där måste jag verkligen prova.

Hoppas du har det bra i Tallin.

Kram Viveka