Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

söndag 20 september 2009

Lyx eller Budget...

Japp i bland måste man tänka till... Jag gör om mitt lilla kök i budget variant då de är en hyresrätt.. Så jag och kära pappa var och letade marmorbänkskiva 130cm skulle gå på 5500kr, lite för dyrt för mig.. Men så kom pappa på dom gamla 90 tals borden man alltid ser på blocket för en billig slant.. Så nu har vi hittat skivan, inte perfekt men ändå... Jag är nöjd.. Just nu är den på kapning och slipas, jag är så nyfiken på hur de blir.... De viktiga när man gör på detta sätt är att de är en riktig stenskiva utan armeringsjärn innuti.. Och i förra veckan kom mina grå skåpsluckor som jag ska sätta vita porslinsknoppar på...





Och så har jag ju gjort min första marmelad, så lätt och gu så gott.. Fikonmarmelad med en god stark ost med ett glas Amarone gifter sig så bra i smakerna..




Lite tankar som jag hoppas inte upprör, utan som jag inte vet vad jag ska göra med..

Spelar lyx någon roll och vad är lyx.. Igenterligen en svår fråga, såklart är lyx att bo i vårt underbara land och de kan jag säga stolt då jag ändå rest väldigt mycke... Tänker på när jag va i Indien med min moster då vi besökte ett tempel och en kvinna satt och tiggde med ett litet spädbarn i famnen.. Hon tiggde pengar till sitt lilla barns operation och vi såg ett ärr från naveln upp till bröstkorgen... Efteråt berättade prästen att hon gjort detta mot sitt lilla barn för att få pengar, åhhh va jag önskar att jag kunde ta med mig den lilla flickan.. Jag har själv varit med om mycke i mitt liv, sett mycke.. Men den bilden kommer aldrig försvinna..

Kram alla goingar i vårt underbara höstväder..






7 kommentarer:

Frida sa...

Hej vännen! Din marmorskiva är jättefin, det blir säkert bra. Jag kan bara instämma med dig, det är verkligen lyx att få bo här. Jag har inte varit ute och rest så mycket i fattigare länder, men kan tänka mig att det måste kännas jobbigt och se alla som har det svårt.
Hoppas du får en trevlig kväll och en fin ny vecka!
Kram Frida

Stina sa...

Hugamejsan. Förstår att du inte kan glömma den bilden. Kram

Viola sa...

Vilken bra idé din fader kom på...visst har vi det otroligt bra här i vårt land...på många olika sätt...tyvärr tar man bara saker och ting för givet ibland...men så emellanåt skakas man om och får sig en tankeställare, kram

Katta sa...

Marmorskivan ser ju jättefin ut, tycker ni kom på en superfin ide där. Ja det du berättade om mamman i Indien är ju bara sorgligt hemsk. Jag kan känna ibland när jag går och lägger mig i min sköna säng på kvällen att det är lyx. Tänker på dem som faktiskt ingen säng eller hem har de finns ju även i vårt land och vår stad.Jag är verkligen glad att mina barn och jag har en varm go trygg säng att lägga oss i.Sen finns det ju onödig lyx med som att tex hyra en Ferarri att köra i 10 minuter för 900 spänn.Ha det gott vänne, kram Katta

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Vilken bra idé! Håller med om att man inte vill lägga för mkt kostnad på en hyresrätt!Det kommer bli jättefint!

Läste det du skrev om berättelsen i Indien. En mycket sorglig historia som är tyvärr sann och att det förekommer ofta i många länder mer än vad man egentligen eller vill tro. Givetvis ger det en tankeställare och man värdesätter verkligen det vi har och hur bra vi har det. Att det är lätt att man glömmer bort det när man lever i den här vardagen. Själv har jag rest och sett andra världar o dess perspektiv, samt ens uppväxt som påverkar hur man är som individ o uppfattar saker å ting kanske djupare. Hur vi lever kan ses oxå på olika vinklar och jag anser att det som finns i mitt hem är inte bara tingen utan av kärlek och omsorg. Däremot finns det andra som slänger sina saker utan en tvekan, det är rena lyxen eller det Katta skrev här om onödig lyx! Jag är glad så länge det finns tak över min familj, värme o mat! Därför älskar jag loppis att fynda med känsla och historik!Som du skrev detta är en svår fråga som inte kan ges med ett svar!

Många goa kramar Elin

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

Men det låter ju som om det kommer bli kanon fint.....vilken toppen ide att köpa ett ga bordsskiva!!!!!

Väntar med spänning för att få se resultatet sen...

Kram Nilla

Lilla huset på prärien sa...

Usch vad hemskt med den där kvinnan och den lilla bebisen! :(( Tänk att det finns sådana människor i världen som har det så dåligt att de behöver göra någonting sådant!! Det är ju otroligt hemskt!!

Vad gott det ser ut med fikonen!! Jag köpte några härom dagen som jag åt upp tillsammans med några bitar ost. Mumsfilibaba!

Kram Jenny