Välkommen till min Blogg.
Inredning i vitt, nött, gammalt och nytt. Jag har alltid en burk vit färg hemma...

söndag 12 oktober 2008

Favorit kakan

I dag tänkte jag bjuda alla goa bloggerskor på min favorit kaka... vaniljkakan som rent av är världens godaste... Den ser inte mycke ut men när man tar en tugga vill man bara ha receptet.. Den har en kladdig vaniljkräm inuti som gör de lilla xtra..

kakan:

3 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 dl kokande vatten

fyllning:

125g margarin

1 dl mjölk

4 msk vanilj gärna äkta

Smöra och bröa en form, gärna en med mindre diameter så kakan blir hög. Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst, tillsätt mjöl och bakpulver som blandats för sig innan, rör försiktigt ner en dl kokande vatten.. Och häll sedan i formen och sjuss in i ugnen... I mitten eller långt ner, man känner ju sin ugn.. När kakan är klar så skälpes den upp och låtes svalna lite.. undertiden gör man vaniljsåsen.. Margarin, mjölk och vaniljen kokas häfftigt under två minuter.. Vispa hela tiden.. Åter till kakan... Dela den i två bottnar och ta vanilj såsen, sirla den försiktigt över båda halvorna... Lägg sedan ihop båda bottnarna , klä in kakan i folie och en påse, nu ska kakan stå över natten i kylskåpet så kakan kommer suga i sig vanilj såsen och skälva spåren att den varit delad kommer försvinna... före servering pudras kakan med lite flor socker....

GÅTT GÅTT GÅTTIGÅTT GÅTT..... Jag har just avnjutit en bit till frukost *ler*

KRAM KRAM LINDA

19 kommentarer:

K. sa...

ÅÅh så gott det låter, Tack för receptet! Den skall jag pröva att göra någon dag!

Ha en skön söndag!

Kram K

Frida sa...

Det låter som en god kaka, tack för receptet hoppas du fåren trevlig söndag!
Kram Frida

Ulli sa...

Det låter supergott! Måste prova att göra den. Vanilj är något av favoritsmak.

Ha det så gott!
Kram Ulli

Anonym sa...

Åh vilket smarrigt recept!!!!

Inget för mig som ska gå ner i vikt, men jag vet hur det blir, provar ändå. Jag har urusel karaktär, suck!

Jag tycker allt är lite tråkigt nu när man inte kan göra så mycket. Så i lördags började scrappa lite med foton från olika resor. Det var riktigt roligt. Döttrarna hjälper mig att skära eller klippa när jag behöver. Hemmet håller på att förfalla. Gubben fixar så mycket han kan (efter bästa förmåga antar jag...) Vi har ju inte riktigt samma syn på hur det ska se ut när det är städat....

Att ses på t ex torsdag vore underbart trevligt och ett bra avbrott för mig.....

Härlig söndag till dig och S

Kram Lena

Lilla huset på prärien sa...

Mmm... den ser väldans smaskig ut! Ska jag prova vid tillfälle :)

Kram Jenny

LillaFlisan sa...

Mums det låter som ett supersmaskigt recept måste jag absolut testa, Tack!

Ang. att spara din mall.
Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur man sparade, jag vet bara att jag gjorde en mapp som jag la på "skrivbordet" och klickade bara på spara...Om jag inte minns fel så tror jag att Veronica med Lockas lilla längtan hade lite problem med att spara så hör med henne jag tror att hon vet mer EXAKT!
Det är inte så svårt.. bara man gör så som det står i hjälpmallen jag hade dock lite för bråttom och var för trött för att läsa rätt (på engelska dessutom)
Men dagen efter blev det rätt.. Det gäller bara att våga! Skulle det bli fel är det ju bara att att återgå till gamla mallen eller välja en ny blogger mall!


Lycka till!

Flisan

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Oj vad smaskigt det låter! Kanske något för alla våra kommande födelsedagar:)

Kram ANnica

♥ Fyra årstider sa...

Den såg riktigt mumsig ut, här ska fikas på jordgubbsmuffins.
Kram Lotta

rosenfröjd sa...

låter jättesupergott!

tack för receptet.
Kramis/
M

Lallis - liv och leverne sa...

Ja! Den är ju suveränt smarrig:)
Var länge sedan jag gjorde den, men tar gärna rmot receptet.
Du har en himla mysig blogg:)
Kram Lallis

Rosengårdens Inredning sa...

Hej gottegris!
Jag känner riktigt smaken och lukten hit till mig.
Tack för fikat.
Kram Malin

Sjöboden sa...

..till frukost!? Hihihi vad skönt att höra att det är fler än jag som är mänskliga... Lite gott på morronen gör ingen skada!

Ska testa ditt recept :-)

Marie sa...

Den ser jättegod ut! Tack för receptet!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Anonym sa...

härlig frukost, måste ha varit mycket god;)
Vilken fin blogg, ska återkomma en annan dag!
ha de gott!
http://husetpabacken.blogg.se

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!!!

superduper....måste testa.....en fråga bara....vilket grad antal ska det vara på ugnen och hur länge ska den stå inne...

Kram Nilla

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi...läste receptet lite nogrannare nu.....ingenfråga alls som behövs besvaras...hihihi...allt står ju om man kollar noga...hihihi..

Kram igen
nilla

Annaewa sa...

Tusen tack Linda!! Äntligen har jag hittat receptet! Det ser ut som kakan de säljer här! Fast de har äpplen i sin. Den är helt underbar! Den få bli vårt fre.fika! Vilka underbara bilder i parken!
Hoppas du mår bra, sköt om dig!
Kram Annaewa

Noll54/Eva-Karin sa...

Låter gott!!! Ska prova den imorgon!!!!

Ha en trevlig helg! Eva-Karin/noll54

Anonym sa...

Oj oj oj Linda ... Den här kakan bara måste jag baka när jag kommer hem idag! Ha det så gott i höstmyset..


Kram Linda